Skip to main content
Modellen zitten buiten een café in Stockholm.
Zweeds modemerk ATP Atelier
ATP Atelier is opgericht in 2011. Al hun schoenen en tassen worden handgemaakt in kleine fabriekjes.
Foto credit: ATP Atelier

Zweedse mode: duurzaam en stijlvol

Zweedse mode wordt wereldwijd geprezen vanwege zijn tijdloze uitstraling. De fashion in Zweden is cool en diverser dan je zou denken. Zweedse ontwerpers zijn echte alleskunners: van catwalkmode tot relaxte denim-looks. Hierbij staat duurzaamheid vaak centraal.

Weinig landen zijn zo onlosmakelijk verbonden met het woord ‘stijl' als Zweden. Met zijn veelzijdigheid, moeiteloze chic, strakke lijnen en gevoel voor vintage en duurzaamheid is het geen wonder dat de Zweedse stijl over de hele wereld zo gewild is. Daarnaast staat duurzaamheid hoog in het vaandel en onderscheiden Zweedse kledingmerken zich in een steeds veranderende markt. Hier volgt een overzicht van Zweedse modemerken en ontwerpers. Sommige zul je al herkennen, andere moet je zeker ontdekken.

1 / 6

Acne Studios

Acne Studios is een modehuis opgericht door Jonny Johansson en gevestigd in Stockholm.

Foto: Marie Ullnert/imagebank.sweden.se

/ 6
Een etalage met een bord waarop Acne Studios staat. Binnen zie je een rek met verschillende kleding en wat schoenen.

Acne Studios

Foto: Marie Ullnert/imagebank.sweden.se

Een vrouw in een witte jurk met rode patronen.

Rodebjer

Foto: Rodebjer

Een beige trui ligt op een bleke achtergrond.

Filippa K

Foto: FilippaK/imagebank.sweden.se

Een vrouw die een shirt met een bloemmotief op een mannequin in een winkel aanraakt en bekijkt.

Hope

Foto: Anna Hållams/imagebank.sweden.se

Een vrouw in een zwarte vegan leren broek en een roze jasje van imitatiebont.

Stand Studio

Foto: Stand Studio

Twee mannen in pak.

Tiger of Sweden

Foto: Tiger of Sweden

Gevestigde Zweedse modemerken

Het vermogen om zichzelf voortdurend te vernieuwen en te herdefiniëren heeft ervoor gezorgd dat deze zwaargewichten van de Zweedse mode erin geslaagd zijn om jaar na jaar aan de top te blijven.

  • Acne Studios – Met zijn multidisciplinaire aanpak met invloeden uit fotografie, kunst en hedendaagse cultuur blijft Acne Studios het grootste en bekendste merk van de Zweedse modewereld.
  • Rodebjer - Het merk, opgericht door Carin Rodebjer in New York in 2000, is trouw gebleven aan zijn basisprincipes op het gebied van feminisme, tegencultuur en milieuwaarden. Rodebjer is uitgegroeid tot een vaste waarde in de Zweedse modewereld.
  • Totême is opgericht door Elin Kling en Karl Lindman in 2014 en heeft een welverdiende plaats ingenomen in de hiërarchie van de Zweedse mode met zijn zoektocht naar het perfecte moderne en minimalistische uniform.
  • Filippa K – Elegant en toch toegankelijk, functioneel en toch stijlvol, en een vroege voorstander van duurzaamheid; Filippa Knutssons merk blijft een vaste waarde in de Zweedse modewereld.
  • Tiger of Sweden – Het meest gevestigde modemerk van Stockholm staat bekend om de snit van zijn pakken, jassen en baanbrekend design.
  • Hope opgericht in 2001, is gebaseerd op klassiek kleermakerswerk en verlegt grenzen door op alle kledingstukken zowel mannen- als vrouwenmaten te vermelden.
  • Stand Studio bood oorspronkelijk goed ontworpen leren artikelen tegen redelijke prijzen aan. Ondertussen is het aanbod uitgebreid met kleurrijk imitatiebont, wol, veganistisch leer en andere nieuwe duurzame materialen.
  • Ida Sjöstedt – De kenmerkende stijl van Ida Sjöstedt, met veel kant en tule, ademt gedurfde romantische glamour uit binnen de Scandinavische grenzen van draagbaarheid. Prinses Sofia behoort tot haar klantenkring.
1 / 5

Fjällräven

Fjällräven is een Zweeds merk dat kleding en accessoires ontwerpt die het voor mensen gemakkelijker maakt om van de natuur te genieten. De klassieke rugzak Kånken is een icoon geworden voor Zweeds design.

Foto: Fjällräven

/ 5
Verschillende rugzakken van Fjällräven op een gele achtergrond.

Fjällräven

Foto: Fjällräven

Een man heeft een rode regenjas aan en houdt zijn kap vast.

Stutterheim

Foto: Alexander Hall/imagebank.sweden.se

Twee vrouwen in buitenkleding wandelen in een bos.

Astrid Wild

Foto: Malin Fränberg/Astrid Wild

Twee truien van Haglöfs netjes opgevouwen op tafel.

Haglöfs

Foto: Haglöfs

Een close-up van een zwarte jas met het geborduurde logo van het merk Tierra.

Tierra

Foto: Tierra/imagebank.sweden.se

Op stap 

Zweden hebben niet alleen een gevoel voor moeiteloze stijl, maar ook voor het buitenleven. Gezien de populariteit van het Zweedse beroemde allemansrecht (‘Allemansrätten’), is het niet verwonderlijk dat het land zoveel top outdoormerken heeft voortgebracht.

  • Fjällräven is opgericht in 1960 in Örnsköldsvik en wordt geprezen als een van de groenste merken in de sector. Het merk streeft er voortdurend naar om zijn producten groener te maken door gerecyclede materialen te gebruiken en te produceren 'op de voorwaarden van de natuur'. De modieuze Kånken-rugzakken zijn iconisch.
  • Tretorn, bekend om zijn rubberen laarzen, coole sportschoenen en outdoorkleding (en aangesteld als officiële hofleverancier), werkt ook hard om nieuwe duurzame innovaties naar voren te brengen.
  • Stutterheims regenjassen op maat zijn zo stijlvol dat je bijna uitkijkt naar slecht weer. Elke jas die ze maken wordt gesigneerd en genummerd door een naaister om de kwaliteit te garanderen.
  • Astrid Wilds  De 'Door vrouwen voor vrouwen'-aanpak begon toen de oprichters de wereld rondreisden en zich realiseerden dat de outdoorsector volledig op mannen gericht was. Dus schudden ze de boel op met hun goed ontworpen, comfortabele en flatterende dameskleding.
  • Peak Performance, opgericht in 1986, blijft trouw aan zijn basisprincipe: namelijk het combineren van uitstekende functionaliteit met ingetogen design.
  • Hetzelfde stijl-DNA heeft talloze nieuwe spelers op de outdoor-kledingmarkt gebracht. Zweedse kledingmerken zoals Haglöfs, Tierra, Houdini, Lundhags en Klättermusen strijden allemaal om hun plekje door een eigen twist te geven aan functioneel design.
1 / 2

Asket

Asket richt zich op kleding gemaakt van hoogwaardige materialen voor zowel mannen als vrouwen. Als je klaar bent met een kledingstuk, koopt Asket het terug en zorgt ervoor dat het een tweede leven krijgt.

Foto: Asket

/ 2
Een modeshoot van twee vrouwen die in een veld staan met de wind in hun haar.

Asket

Foto: Asket

Twee mensen dansen in de studio van Atacac.

Atacac

Foto: Atacac

Slow fashion

Met een focus op hoge kwaliteit, tijdloos design en duurzaamheid is het geen verrassing dat slow fashion, een antwoord op in massa geproduceerde wegwerpkleding, zo overheersend is in de Zweedse mode-industrie.

  • Asket werd opgericht in 2015 door de vrienden Jakob Dworsky en August Bard Bringéus en is gebaseerd op het motto 'Buy less, buy better'. Het merk gebruikt materialen van hoge kwaliteit voor zijn klassieke basisstukken voor zowel mannen als vrouwen.
  • A New Sweden, dat duurzaamheid naar een hoger plan tilt, staat bekend om de garantie van 15 jaar op zijn producten. Al hun kleding wordt in Zweden gemaakt van uitsluitend lokale materialen.
  • Het in Stockholm gebaseerde Deadwood maakt van vintage leren jassen nieuwe jacks. De coole jacks in biker-stijl zijn gewild door zowel mannen als vrouwen.
  • Het 'unique selling point’ van Atacac  is het digitaal maken van kleding met behulp van hightech software om onnodige productiemonsters te schrappen. De meeste kledingstukken zijn uniseks en worden op bestelling gemaakt, zodat ze geen te grote voorraden hoeven aan te houden.
1 / 2

Nudie Jeans

Nudie Jeans is een modemerk gevestigd in Göteborg. Het is meerdere malen bekroond omdat het zowel ecologisch als ethisch duurzaam is. Bij elk paar Nudie Jeans wordt gratis reparatie beloofd.

Foto: Tina Stafrén/imagebank.sweden.se

/ 2
Een persoon die een spijkerbroek voor zich houdt, zittend bij een naaimachine. Naast en achter hem hangen nog meer spijkerbroeken.

Nudie Jeans

Foto: Tina Stafrén/imagebank.sweden.se

Modellen die Jeanerica-kleding dragen, poseren op een veld.

Jeanerica

Foto: Peter Nikolai/Jeanerica

Zweedse merken met een liefde voor denim

Denim is sterk aanwezig in Zweden. Toegewijde volgers van Zweedse mode hebben in dit land van spijkerbroekgenieën keuze te over.

  • Voorbeelden op het gebied van duurzaamheid Nudie Jeans en Dr. Denim, beide opgericht in Göteborg, hebben zeer succesvolle bedrijven opgebouwd met een wereldwijd bereik.
  • Ondertussen is het iconische Zweedse modemerk Cheap Monday veranderd in zijn eigen label ÖA, vernoemd naar de oorspronkelijke oprichter Örjan Andersson. Het merk ÖA behoudt de traditionele kenmerken maar voegt een 'rock' twist toe aan hun jeans.
  • Jeanerica is opgericht in 2018 door trouwe aanhangers van de Zweedse mode-industrie Lena Patriksson Keller en Jonas Claeson. Geïnspireerd door iconische retrostijlen, worden hun premium merk denimproducten gemaakt met de best beschikbare technieken om hun duurzame boodschap over te brengen.
1 / 3

ATP Atelier

Tassen- en schoenenmakers ATP Atelier wil het concept van luxe veranderen, van overbodig naar slim.

Foto: ATP Atelier

/ 3
Modellen die ATP-kleding dragen, staan in een rij.

ATP Atelier

Foto: ATP Atelier

Een schoudertas staat op de grond en een rugzak hangt over een witte stoel.

Sandqvist

Foto: Amanda Westerbom/imagebank.sweden.se

Twee afbeeldingen. Eén met een vrouw die een schoen voor haar ogen houdt en één met een zwarte ballerinaschoen op een witte ondergrond.

Flattered

Foto: Flattered

Accessoires

De juiste look uitdragen gaat verder dan alleen kleding. Accessoires zijn een andere manier om uiting te geven aan de Zweedse stijl; hoe vaak zie je wel niet Zweedse tassen en rugzakken in alle delen van de wereld?

  • Fjällräven is hier het meest voor de hand liggende voorbeeld van een succesvol Zweeds modemerk, maar ook bijvoorbeeld Sandqvist, die gespecialiseerd zijn in stijlvolle, duurzame producten gemaakt van gerecyclede en milieuvriendelijke materialen, worden ook steeds zichtbaarder.
  • Little Liffner staan bekend om hun tassen maar ze maken tevens stijlvolle sieraden. Al het gebruikte leer zijn bijproducten van de vleesindustrie en al hun producten zijn een tijdloze combinatie van hedendaags Scandinavisch design en traditioneel Italiaans vakmanschap.
  • Tassen- en schoenenmakers ATP Atelier richten zich op plantaardig gelooid vacchetta leer en hun 'unique selling point’ is dat geen twee producten precies hetzelfde zijn, omdat ze allemaal met de hand worden gemaakt. ATP Atelier heeft een duurzame mindset en ziet het als hun missie om luxe te veranderen van overbodig naar kleinschalig.
  • Het hoogwaardige schoenenmerk Flattered is vernoemd naar hun originele collectie ballerina's. Flattered is in 2013 in Stockholm gelanceerd met als ethos het maken van luxe artikelen voor slimme, onafhankelijke en bewuste vrouwen. Aanvankelijk waren ze uitsluitend op schoenen gericht. Ondertussen omvat het assortiment ook accessoires zoals tassen en riemen, waarbij alle producten handgemaakt zijn.
  • Eytys (uitgesproken als '80's’) werd in 2013 opgericht met de intentie om nieuwe wegen in te slaan op het gebied van sneakers, iets wat ze hebben geperfectioneerd met hun herinterpretatie van de proporties van schoenzolen. De collectie is sindsdien uitgegroeid tot denim en meer voor beide geslachten.
  • Met het gebruik van leer als bijproduct van de vleesindustrie en materialen zoals gerecycled polyester en wol, heeft Axel Arigato een reputatie opgebouwd door Japans en Zweeds design te combineren met een innovatief lanceringsschema.
  • Het schoenenmerk Docksta is opgericht in 1923 en vandaag de dag zijn ze een van de weinige overgebleven schoenmakers van Zweden. De huidige eigenaars passen veel van de oude lokale principes toe op hun ontwikkelende bedrijf en fabriekswinkel, die een volwaardige bezienswaardigheid is geworden voor bezoekers aan de Hoge Kust-regio. 

Dus als je op zoek bent naar een aandenken waarvan je weet dat het lang meegaat, waarom koop je dan geen duurzaam, Zweeds kledingstuk tijdens je bezoek? Je kunt gerust zijn dat wat je ook kiest, het goed ontworpen is en gemaakt is om lang mee te gaan. En niet te vergeten de bewonderende blikken van degenen die jouw onberispelijke gevoel voor stijl waarderen.